۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۸

امام جمعه اهل سنت تایباد:

وحدت قدرت آفرین است/ آغاز برنامه‌های هفته وحدت در تایباد

وحدت قدرت آفرین است/ آغاز برنامه‌های هفته وحدت در تایباد

تایباد- امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد با تاکید بر اینکه وحدت برای یک جامعه قدرت آفرین است، گفت: وحدت در فطرت بشر است و تفرقه عوامل بیرونی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مولانا غلام نبی توکلی شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام (ص) و محفل انس با قرآن کریم با حضور علما و اساتید حوزه‌های تسنن و تشیع، مدیران دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم تایباد در مسجد جامع احناف اظهار کرد: امشب بزرگترین شب در تمام تاریخ بشریت است و گرامیداشت این شب برای جامعه اسلامی بسیار ضروری است. امشب شبی است که امپراطوری‌های بزرگ زمان به لرزه افتادند و خدایان دروغین سرنگون شدند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد افزود: شکستن قصرهای امپراطوری‌های فارس و روم، سرنگونی خدایان دروغین در کعبه و انتشار نور محمدی (ص) در شهر مکه همه نشان از عالمگیر شدن نام نوزاد مبارک این شب بود که امروز می‌بینیم تحقق پیدا کرده است.

وحدت یک نعمت و قدرت آفرین است

مولوی علیرضا یعقوبی، سخنران دیگر این مراسم نیز اظهار کرد: کسانی که در مقوله تئوری جنگ در تاریخ سخن گفتند، دو دیدگاه مطرح کردند؛ دیدگاه فارابی در قرن سوم هجری و دیدگاه ابن خلدون در قرن هفتم هجری مطرح شده است.

این عالم اهل سنت اظهار کرد: فارابی شهرها را به دو بخش شهرهای فاضله و شهرهای جاهل تقسیم کرده است و نتیجه گرفته که جنگ‌ها حاصل اجتماع و جامعه است، ابن خلدون هم جنگ را نتیجه طبیعت بشر می‌داند و کمتر جامعه‌ای را پیدا کرده است که در آن جنگ نشده باشند.

مولوی یعقوبی وحدت را یک‌نعمت دانست و گفت: ملاصدرا وحدت را قدرت آفرین می‌داند و می‌گوید جامعه‌ای که وحدت داشت، قدرت کسب می‌کند و نمونه این قدرت را می‌توان در جامعه اسلامی ایران شناخت. اگر در جامعه‌ای وحدت بود واجبات انجام می‌شود و به همین دلیل است که قرآن بر وحدت تاکید بیشتری نسبت به انجام واجبات دارد.

وی در تشریح وحدت گفت: خدای متعال وحدت را در سه تعریف تشریح کرده است؛ وحدت بشری در قالب انسانیت، وحدت ادیان توحیدی و وحدت دینی در قرآن تعریف شده است و خداوند به همان اندازه که از وحدت تعریف کرده است از تفرقه ترسانده است. نفاق و تفرقه نیازمند عامل بیرونی است، وحدت در فطرت انسان جای دارد و به همین دلیل است که قرآن کریم مردم را از خطرات تفرقه می‌ترساند.

گفتنی است؛ تلاوت قرآن کریم توسط قاریان بین المللی و اجرای گروه‌های تواشیح و نورافشانی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

کد خبر 5897415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha